„Zahraniční experti z OECD, kteří v roce 2011 navštívili Českou republiku, ve své analýze českého vzdělávacího systému konstatují, že hodnocení, které podporuje učení žáků, tedy formativní hodnocení, není v českých školách systematicky využíváno. Malý důraz je kladen na poskytování zpětné vazby žákům a na rozvíjení interakce mezi učitelem a žákem, která napomáhá učení,“ uvádí Veronika Laufková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Odborníci ve zprávě dochází k závěrům, že formativní hodnocení prováděné učiteli na českých školách je nedostatečně rozvinuté v důsledku toho, že důraz je příliš kladen na známky a práci ve třídě, která je stále velmi tradiční, vedena z velké míry frontálně, bez většího zapojení žáků.
Od roku 2011 se řada věcí v českých školách změnila k lepšímu. Rozvíjejí a rozšiřují se snahy pedagogů o moderní pojetí výuky v souladu s potřebami současných žáků a s ním ruku v ruce pomalu přicházejí i jiné formy hodnocení, než je prosté hodnocení známkami. Učitelé stále více, i díky lepší dostupnosti výstupů z výzkumů v oblasti neurověd, přemýšlejí o učení žáků a začínají opravdu učit jinak. Jako logický důsledek proměny našeho školního prostředí přichází nyní i potřeba jinak hodnotit. Nikoliv jako požadavek či příkaz shora, ale z vlastního přesvědčení učitelů, což je pro jeho úspěšné zavedení ten nejlepší možný scénář.
Učitelé i žáci se v novém pojetí výuky, využívající prvky formativního hodnocení a založeném na spoluzodpovědnosti žáků za vlastní vzdělávání, učí v první řadě vzájemné důvěře. Žáci se učí věřit, že se díky spolupráci s pedagogem i se spolužáky mohou zlepšovat a pedagogové se učí oceňovat průběžné úsilí, což je mnohdy více motivující než konečné ocenění úspěchu, tedy hodnocení známkami.
Úkolem učitelů je nejen osvojit si příslušné techniky a nástroje formativního hodnocení, ale také vysvětlit žákům a jejich rodičům, že přínos těchto postupů je přímo závislý na vzájemné spolupráci všech zainteresovaných, tedy žáka, učitele a rodičů. Ideální je společně vytčený cíl a tím by mělo být zlepšení učení žáka.
„Zpětná vazba ve škole hraje obrovskou roli, buduje vztah mezi učitelem a žákem či žáky navzájem. Bohužel jsme se však dostali do situace, kdy si myslíme, že zpětná vazba a známkování je totéž. Mohu vás ujistit, že tomu tak zcela určitě není,“ říká Michal Orság, ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř.
Zatímco známka nám pouze sdělí informaci o tom, zda žák ví nebo umí, zpětná vazba konkretizuje, kde se žák nachází na cestě cíli (například kde se po cestě ztratil) a co vše by mohl udělat proto, aby se do cíle dostal. Jedná se tak o konkrétní informaci, která mu pomůže dojít k pro něj dosažitelnému cíli.
O projektu Zavádění formativního hodnocení na základních
školách
Cílem projektu Zavádění formativního hodnocení na
základních školách je podpora základních škol v zavádění hodnocení, které povede
k rozvoji každého žáka. Na devíti školách ve čtyřech krajích ČR (Karlovarském, Ústeckém, Středočeském a Plzeňském) budou vybudována a metodicky podporována Centra kolegiální podpory. Formou síťování škol bude docházet k předávání zkušeností a inspirativních příkladů se zaváděním formativního hodnocení do výuky mezi pedagogy v
regionech. V současné době probíhá školení učitelů (lídrů) z jednotlivých
škol.
Formativní hodnocení
Hodnocení, které žákům poskytuje relevantní informace pro jejich pokroky
v učení na základě konstruktivní zpětné vazby.
Projekt je financován z Operačního programu Evropského sociálního fondu – Výzkum, vývoj a vzdělávání řízeného MŠMT. Od ledna 2019 jej realizuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř.
Více o projektu na www.formativne.cz.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy:
Pedagogická fakulta je jednou ze sedmnácti fakult Univerzity Karlovy. Jejím úkolem je příprava učitelů pro všechny typy a stupně škol, příprava odborníků a vědeckých pracovníků v pedagogice, psychologii a didaktikách různých oborů přírodních, společenských i humanitních věd. Poskytuje jak budoucím, tak stávajícím učitelům specializované odborné vzdělání včetně doktorských programů. Pracovníci fakulty řeší mnoho domácích i zahraničních rozvojových a vědeckých projektů, ve kterých úzce spolupracují se školami a pedagogy.
Více informací naleznete na www.pedf.cuni.cz.
O neziskové organizaci EDUkační LABoratoř:
EDUkační LABoratoř je vzdělávací organizace, která podporuje rozvoj inovativních forem výuky. Pomáháme školám a učitelům při zavádění moderních technologií do vzdělávání, protože jsme přesvědčeni o jejich přínosu pro rozvoj školství a vzdělávání. Pedagogům nabízíme akreditované kurzy, populárně-naučné publikace a odborné konference. Více informací naleznete na www.edukacnilaborator.cz.