Petr Zafka vystudoval pedagogiku pro 2. a 3. stupeň vzdělávání (matematika – náboženská výchova) na Katolické univerzitě v Ružomberku na Slovensku. Po ukončení studia učil na církevním osmiletém gymnáziu a církevní ZŠ v Rajci (Slovensko) devět let. Od svého nástupu do školství vyučuje kromě své aprobace informatiku a po přestěhování do Prahy k tomu přibyla fyzika. Učil tři roky na státní ZŠ v Modřanech v Praze. Od roku 2011 učím na soukromé ZŠ Navis. Kromě vyučování vedl kroužky programování a robotiky zejména pro menší děti, poslední roky zastává funkci zástupce ředitele.
Jste součástí projetu Zavádění formativního hodnocení na ZŠ (formativne.cz), co vás vedlo k tomu se do projektu zapojit? Jaká byla vaše cesta k formativnímu hodnocení?
Byli jsme osloveni s kolegyní Olgou (Olga Turnová, pozn. red.) panem ředitelem, jestli bychom do toho nešli. Už dřív před zapojením do projektu jsem se potkal s knihou D. Wiliama (Zavádění formativního hodnocení), která se k nám dostala do školy a přišla mi zajímavá. Uvědomil jsem si, že formativní hodnocení je něco, co nám krásně zapadá do konceptu naší školy. A i když se mi nakonec na kurz nechtělo, postupně jsem čím dál víc chápal, jak je to důležité.
Jaká je vaše zkušenost s prací v rámci SFH?
Zkušenost mám velmi dobrou. Od začátku jsme nastavili spolupráci napříč oběma stupni a ve spolupráci s Olgou vedli jednotlivá setkání. Minulý rok, na jaře jsme dokonce zintenzívnili setkávání a v rámci on-line jsme měli workshopy každé dva týdny. Obdivuji své kolegy, kteří se s nasazením těchto setkání účastnili. Dá se říct, že ve formativním hodnocení je zapojený celý pedagogický sbor a není neobvyklé, že se našich setkání účastní i asistentky pedagoga nebo naše speciální pedagožka. Mnozí učitelé se do FH pustili s vervou a je vidět, že se chtějí nestále v tom zlepšovat. Velmi mne to těší a jsem nesmírně hrdý na náš tým.
![](https://formativne.cz/wp-content/uploads/2021/06/Peter-Zafka-1.jpg)
Běžně se na školách používá sumativní hodnocení, mělo by ministerstvo formativní hodnocení nastavit povinně?
Určitě ne. Myslím, že by to nebylo správné. Je potřeba být v tomto ohledu trpělivý a vysvětlovat, proč je formativní hodnocení správná cesta. Ke změně ale nevede žádná zkratka, je to dlouhý proces, dá se říct, že nikdy nekončící. Nestačí napsat: hodnoťte formativně. Jako tomu bylo na jaře minulého roku. Pak vznikla infografika EDUkační LABoratoře ve spolupráci s PedF UK a byly k dispozici různé webináře na téma FH. Ale domnívám se, že to nestačilo k tomu, aby se učitelé začali uvažovat jinak o hodnocení.
Co si myslíte o známkování?
Známkování je součástí našeho vzdělávacího sytému dlouhou dobu. Zapustil nejenom v sytému, ale i v učitelích, rodičích a žácích silné kořeny. Dlouhou dobu jsem neznal nic jiného, resp. jsem si neuvědomoval jiné formy hodnocení. Byl jsme rád, když jsem se v projektu dozvěděl, že formativní hodnocení nejde o to zrušit známkování. Silně jsem však vnímal v době uzavření škol, že známky přeceňujeme a že nemají takovou vypovídající hodnotu, jakou jim často připisujeme. A opět mám na mysli jak nás, učitele, tak i žáky a rodiče. Teď po zkušenostech bych si dokonce uměl představit neznámkovat. Že mám k dispozici nástroje, jak hodnotit a posouvat své žáky dál. Uvědomuji si však, že prostě zdát známku je často mnohem rychlejší než napsat např. slovní hodnocení (obzvlášť pokud má být formativní).
Jak u vás v praxi vypadá formativní hodnocení na 2. stupni?
Je to postupný proces. Je vidět, že žáci nejsou na to zvyklí a často chtějí jenom známku (samozřejmě jedničku). Já osobně si slibuji lepší odezvu žáků na 2. stupni tehdy, když nám přijdou děti s „průpravou“ z 1. stupně. V každém případě je vidět snahu učitelů o aktivní zapojení FH do vyučování. Mnozí zlepšili práci s cíli, kritérii, hodně jsme pracovali na závěrečných písemných hodnoceních, nakolik jsou součástí oficiálního hodnocení v pololetí a na konci školního roku. Někdo se zaměřil na jednotlivé techniky, zlepšení podávání zpětné vazby.
Jak reagují na formativní hodnocení rodiče?
Myslím, že pozitivně, i když asi nevnímají ten pojem. A asi víc na 1. stupni, kde jsme dál. Na druhém stupni to nedokážu posoudit. Nějaké pozitivní ohlasy jsou, např. když nám učitelům jde zejména o pokrok žáka a ne primárně jenom o to dát nějakou známku. Ale o to jsme se snažili i před zaváděním formativního hodnocení, jenom teď je to regulérním prvkem systému naší školy skrze FH.
Jak jsou na tom absolventi pedagogických fakult? Přichází k vám na školu v tématu formativního hodnocení dostatečně připraveni?
Ze svých zkušeností můžu říct, že ne. Ale otázkou je, jestli jsou vůbec absolventi dostatečně připraveni na to, co je ve škole čeká…
![](https://formativne.cz/wp-content/uploads/2021/06/Peter-Zafka.jpg)
Peter Zafka, foto: formativne.cz
Co pro vás dnes znamená pojem formativní hodnocení?
Postupy, které nejsou laciné a fungují. Příležitost dát možnost růst žákům v bezpečném a podnětném prostředí. Pro mne osobně kurz lídrů, to byl začátek hlubšího přemýšlení, jak učím. Nikdy jsem se tolik nezamýšlel nad tím, jak učím. Ale už před kontaktem s FH jsem vnímal, že se chci zlepšit. A najednou tu bylo FH a spousta podnětů, inspirací, metod a technik podepřených výzkumem. Postupně jsem objevoval myšlenky dalších skvělých pedagogů jako je můj oblíbený Craig Barton nebo Doug Lemov, Carl Hendrick, Daisy Christodoulou, Shirley Clarke a mnoho dalších. Děkuji za to.
Za tým formativne.cz zpracovali Michal Orság a Květa Sulková.
Rozhovor vznikl v rámci projektu Zavádění formativního hodnocení na základních školách, který je realizovaný Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř. Projekt je financován v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008212.