NOVINKY

Známkovat, nebo ne?
Rozhodne-li se učitel, potažmo celá škola, pro formativní hodnocení, nemusí to hned znamenat konec se známkováním. Známkování, tedy způsob sumativního hodnocení je možné použít k závěrečnému vyhodnocení toho, do jaké míry si žák osvojil požadované učivo. Formativní hodnocení učitel využívá v okamžiku, kdy se žák ještě učí, tedy během procesu učení. Přiblížit bychom to mohli na […]
Více
Formativní hodnocení v praxi učitele (Řízení školy)
Jakákoliv změna v oblasti školství a vzdělávání by měla vycházet z postupů, které byly ověřeny výzkumy, pilotovány na reprezentativním vzorku škol a mají prokazatelný dopad na zlepšení učení žáků. Formativní hodnocení je již řadu let pevnou součástí mnoha zahraničních vzdělávacích systémů, a jakkoliv je jeho zavedení časově náročné, jedná se o směr, kterým se i […]
Více
Jak vést třídní dialog
Vhodným způsobem, jak zvýšit angažovanost žáků do výuky, je vytvářet podmínky, při kterých žáci formulují a prezentují své myšlenky. Ve chvíli, kdy si žák vytvoří nějaký názor, zajímají ho více názory ostatních a v případě, že existuje správné řešení, chce se s ním seznámit. Vést odbornou třídní diskuzi tak, aby bylo zapojeno co nejvíce žáků a nevznikl […]
Více
Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Definovali jsme doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci. Pokud se zpětnou vazbou na dálku učitelé začínají, není vhodné aplikovat všechny změny najednou, je potřeba postupovat s rozvahou. Jednotlivé body naleznete níže a v přiložené infografice. 1. Neznámkujte: Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají […]
Více
Klíčové otázky pomáhají odhalit porozumění žáků
Učitel při své práci průběžně zvažuje, jestli nastal vhodný čas pokročit v učivu dál, nebo je potřeba probíranou látku více procvičit. Položí žákům otázku, která zkoumá jejich porozumění. Několik žáků se přihlásí, učitel jednoho vyvolá, dostane správnou odpověď, a na základě toho usoudí, že může pokračovat. Odpověď jednoho žáka je ale špatný podklad pro vytvoření úsudku […]
Více