NOVINKY
Formativní hodnocení v praxi (Školní poradenství)
Ve chvíli, kdy se v oblasti vzdělávání rozhodneme pro změnu, měla by vycházet z postupů, které byly ověřeny výzkumy, pilotovány na reprezentativním vzorku škol a mají prokazatelný dopad na zlepšení učení žáků. Formativní hodnocení, které je již řadu let pevnou součástí mnoha zahraničních vzdělávacích systémů, ukazuje cestu, která je sice obtížná, ale správná. Jeho pozitivní […]
Více
Zpětná vazba jako základ efektivní výuky (Řízení školy)
Dylan Wiliam, pedagogická celebrita a guru formativního hodnocení, popisuje současný stav ve školách pomocí parafráze výroku rakousko-britského filosofa Karla Poppera jako „sérii nechtěných odpovědí na nevyřčené otázky“. Učitelé, kteří to mohou změnit, jsou ti, již chtějí být lepšími učiteli. Nikoliv proto, že by nebyli dost dobří, ale proto, že mohou být ještě lepší. Pokud mají […]
Více
Praktické využití formativního hodnocení
Projekt Zavádění formativního hodnocení na základních školách, který realizuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř, se zaměřuje na praktické využití formativního hodnocení. Jakákoliv změna, a to nejen v oblasti školství a vzdělávání, by měla vycházet z postupů, které byly ověřeny výzkumy, pilotované na reprezentativním vzorku škol a mají prokazatelný dopad na zlepšení […]
Více
Kritéria úspěchu pomáhají učitelům i žákům
Kritéria úspěchu slouží jako měřítko k posouzení toho, do jaké míry žák splnil stanovený výchovně-vzdělávací cíl. Dobře formulovaná kritéria pomáhají učiteli při hodnocení žákova výkonu, jsou solidní oporou při vrstevnickém hodnocení a sebehodnocení žáků a vnáší do procesu hodnocení prvek transparentnosti a spravedlnosti. Žáci na základě stanovených kritérií lépe chápou, jaký výkon se od nich očekává […]
Více
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Formulace výchovně-vzdělávacích cílů je jednou z oblastí, které se věnuje projekt Zavádění formativního hodnocení na základních školách, který realizuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř. Dobře formulovaný cíl by měl splňovat několik náležitostí, jako je hodnotitelnost, časová vymezenost či dosažitelnost. Důležitou a často opomíjenou podmínkou je také oddělenost cíle od kontextu […]
Více